Reactie gevraagd: huisartsenpost Spijkenisse

Door de sluiting van de huisartsenpost (HAP) in Hellevoetsluis is de HAP in Spijkenisse vaak overvol, met veertig of meer patiënten, en lopen de wachttijden soms op tot drie of vier uur. Dat beweert IBH’er Leen van Prooyen uit Hellevoetsluis vandaag in het AD/Rotterdams Dagblad. Daardoor ontstaat volgens hem agressie richting artsen en andere medici. Een andere frustratie is dat mensen na zo lang wachten ook nog eens worden doorgestuurd naar een ziekenhuis in Rotterdam, omdat de benodigde zorg niet meer in Spijkenisse wordt aangeboden.

Westvoorne steunt nu de Hellevoetse oproep om te kijken naar een terugkeer van de huisartsenpost in de vestingstad. LEF Nissewaard wil nu weten of de bevindingen van de Hellevoeter Van Prooyen door patiënten worden gedeeld. Mocht de wachttijd inderdaad zijn toegenomen dan betekent dit dat ook de gemeente Nissewaard partij is geworden in deze discussie, zo vindt LEF. “Wachttijden van drie tot vier uur zijn onacceptabel”, zo oordeelt de partij. “Dit betekent gewoon dat er onvoldoende bezetting is voor het hele eiland.”

Wat zijn uw ervaringen? Kloppen de beweringen van Van Prooyen en zijn de wachttijden toegenomen? Geef uw mening in de commentbox hieronder. Mochten de wachttijden inderdaad zijn toegenomen, dan zal LEF zich inzetten om de gemeente Nissewaard te vragen, net als Westvoorne, zich in te zetten voor een hernieuwde huisartsenpost in Hellevoetsluis.

Author: LEF

Share This Post On

6 Comments

  1. Als vertegenwoordiger van de pagina’s

    https://www.facebook.com/groups/meldpunthap/?fref=ts en

    https://www.facebook.com/pages/Huisartsenpost-Hellevoetsluis-MOET-OPEN-Blijven/612443615568513?fref=ts kan ik u zeggen dat ik meldingen krijg van mensen die uren zitten te wachten na een telefonische afspraak waarbij vaak ook de HAP bezocht kan worden na minimaal een uur. Inwonersbelang heeft onder druk van de motie ingediend in Hellevoetsluis en deze is unaniem aangenomen. Na aanname heb ik de motie aan de Griffiers van Westvoorne en Brielle ingestuurd. In Westvoorne is deze door GBW opgepakt en ook in gediend en met 14 voor en 1 tegen aangenomen. Brielle heeft d emotie op 14 april op de rol staan. Mijn doel is gezamenlijk een oplossing vinden. Het zal niet meevallen want uiteindelijk zullen de artsen op Voorne weer meer diensten moeten draaien en daar zit het probleem denk ik. Hoe dan ook blijven we vechten voor terugkeer HAP en wel met een apotheek er bij, anders moeten we alsnog naar Nissewaard bij uitschrijven van een recept na bezoek HAP. Dit kost dan voor menig patient een avondje maar vaak ook voor de bijrijder(vaak een familielid of vriend). Ik heb verhalen van mensen die vanaf 1900 uur tot 00.30 bezig zijn geweest omdat ze na de HAP in Nissewaard werden doorverwezen naar Ikazia. Ik hoop dat u de motie ook gaat overnemen want er moet OOK voor de 20.000 ouderen die we op Voorne hebben een oplossing komen. Met vriendelijke groet Jan Maasdam Hellevoetsluis. directe email janmaasdam@upcmail.nl

    • Dank voor uw bijdrage, meneer Maasdam. We zullen dit zeker meenemen in onze overwegingen.

  2. Als het inderdaad zo is, dan moeten jullie geen oproepen doen om te vragen of dit zo is, maar met twee man op een zaterdag en/of zondag morgen in de wachtkamer op de Spijkenisser huisartsenpost gaan zitten. ook navraag doen bij de huisartsen die er zitten in het weekend en s ‘avonds! Lang niet iedereen ziet dit en kan dus ook niet zijn mening geven. Onrust hoor je te onderzoeken en niet in je luie stoel te blijven zitten en als er na een maand maar een paar reacties zijn binnengekomen, zeggen dat het wel meevalt. Dit is allang gaande en was zelfs al zo toen het ook nog een ziekenhuis was. Mijn vrouw was niet goed geworden en we zijn naar de huisartsen post gegaan. Hebben anderhalf uur in de wachtkamer gezeten voor we werden geholpen, drukte viel wel mee. MEN dacht dat er weinig met haar aan de hand was. ben op een gegeven moment maar boos geworden en toen werden we wel geholpen: Acute opname voor mijn vrouw. Hoezo matige hulp op de huisartsen post. ligt niet zozeer aan de artsen, maar aan de assistenten die daar hun nagels zitten schoon te maken ipv zich met de patiënten te bemoeien! En maak jullie eens druk om het ziekenhuis terug te krijgen samen met de omliggende gemeentes! Zet de burgermoeder en de wethouders maar onder druk. Laat zien dat je er bent en wellicht gaan jullie de volgende keer het pluche bezetten!

    • Geachte heer Ruisch, uiteraard zullen wij dit ook doen, maar drukte kan soms ook een momentopname zijn. Om te voorkomen dat wij misschien net in een rustige periode vallen vragen we ook het publiek om reacties.

    • Heer Ruisch,
      als “actievoerder ” van de groep die destijds HAP Hsluis wilde openhouden en beheerder van de pagina’s die ik in mijn vorig commentaar heb genoemd hoor ik veel van dit soort berichten. Dus wat mij betreft hoef ik het verder niet te onderzoeken. In Januari zei de directie van de HAP Rijnmond Rdam dat het tijdelijk zou zijn ivm griep epedimie. Maar april ofwel meer dan 3 maanden verder hoor ik nog steeds van bezoekers van de HAP dat er lange wachttijden zijn. Dit heeft met name te maken dat er 1 arts bijna continue onderweg is met de responder/ambulance over het hele eiland. Het eiland Voorne-Putten beslaat een groter gebied dan de rest van het Rijnmond gebied die elk een eigen HAP hebben. Daarbij vergeet men dat er op Voorne meer dan 20.000 ouderen wonen. Die zitten vaak zonder vervoer dus zijn aangewezen op een kennis of buur. Open vervoer is in de avond zeker niet te doen end e laatste bus rijdt om 23.00 uur. Vergeet verder ook niet veel bijstandsmoeders met kinderen die zeker geen auto hebben. Als er dan iets aan de hand is met een van de kinderen in het weekend of avond, dan zouden die kaartjes moeten kopen voor OV en vervolgens met een blèrend kind naar de HAP moeten reizen. Nu is het al zo dat de HAP Nissewaard niet ten volle wordt bezocht door mensen vanaf Voorne omdat er ook zijn die gewoon naar de SEH in Dirksland rijden! Als deze mensen ook nog naar Nissewaard gaan rijden dan zit de wachtkamer daar nog voller. Voor de toekomst moet je ook rekening aan houden met vergrijzing ! Dus steeds meer ouderen op Voorne die afhankelijk zijn van OV

  3. IK kan bevestigen dat het heel slecht is op de HAP. Helaas de laatste weken 2x de HAP nodig gehad voor mijn dochter. De eerste keer zaten we 1,5 uur te wachten. Daarna kwam er een assistente die 10 seconden naar haar arm keek en haar alsnog naar Rotterdam doorstuurde.

    Vanavond opnieuw, nu zou ze om 22.20 aan de beurt zijn. Wachtkamer supervol. 30 man of meer.
    Om tien over 11 nog niets. Vervolgens komt een mevrouw terug van de balie, en deelt mede dat er geen artsen aanwezig zijn, omdat die nodig waren op andere HAP’s…..mensen werden heel snel even door assistentes bekeken en klaar was het.

    WIj hebben toen besloten meteen naar het Ikazia te gaan. Eerst even gebeld en de mevrouw in het Ikazia bevestigde meteen dat het ontzettend slecht gesteld is met de HAP Spijkenisse. We mochten meteen komen.

    Jammer dat zowel de HAP als de SEH in Spijkenisse door mismanagement en puur financiële overwegingen tot Russisch niveau zijn gedaald.